Mobles Mobiliari

Imperi i restauració: Primera meitat del segle XIX

La geometria de les parts s'accentua, els volums es fan més acurats i massissos i els motius decoratius de bronze daurat estan cada vegada més aillats i col·locats simètricament.

Un estil sobri i grandiós.

Charles Percier (81764 - 1838)

Pierre - François - Leonard Fontaine (1762 - 1853)

Van ser uns dels primers en introduir el concepte de decoració d'interiors.



Bierdemier: Primera meitat del segle XIX

Bied: Mrill

El nome de Bierdemier ve donat per un periodic satíric amb intencions clarament burlesques, és sinònim de persona que només es preocupa del seu benestar personal i careix d'inquietuts culturals.

La fusta corvada va ser inventada per Michael Thonet (1841)


Tombona: Comoditat, gracia i funcionalitat

Cadira: Element més característic de l'estil


En la Pàgina web The Wallace Collection podem trobar tot tipus de mobles renaixentistes dels que podria destacar-ne 2 que m'han cridat molt l'atenció:




En primer lloc ens trovem amb aquest "Medal Cabinet" que es tracta d'una peça de França entre el 1710 - 1720 fet de Olm venerat amb marqueteria banyada en or, amb parts de ebano i acer. Les seves mides són de 41,2 X 34,5 X 26,5 cm per el que es tracta d'un moble de petites dimensions. És una petita tauleta de jocs amb els seus diferents tipus de taulells.




En segón lloc podria destacar aquest armari atribuit a André - Charles - Boulle entre el 1642 - 1732. Fet principalment de Olm i marqueteria incrustada amb metall i or fan destacar les patxines i fresns que te en les portes i costats cal remarcar que en l'interior les portes també estan plenes de marqueteria i ebano per tot el moble enmarcats per prisms frens d'or i bronze, les seves mides són de 255 X 162,7 X 61 cm amb l'estampa d'una gran "C". Cal remarcar que els tipics cuadrats tenen el seu destacat entorn ben definit en colors proxims al blanc.




Thomas Hope va ser un dels més importants dins l'estil Regency, en podem destacar per exemple aquest intent de còmoda Romana, mesclada amb colors egipcis, la figura de l'spinx també i és present, també podem notar el gran pes que comporta aquest llit.


aqui podem observar una cadira d'estil victorià de la que ressalta aquest gran i alt respatller i podem detectar que és un dels primers en que ja portaba molles en ves de coixins gràcies a el capitolé.





COMPARACIÓ DE 2 TEXTOS:

En la època Bedeimeier ens podem trovar amb les especificacions de joseph thonet el que patenta una forma de corvar elements de fusta a fi de industrialitzar el moble fet de fusta. Ho aconsegueix amb un exit rotunt en vendre més de 50000 unitats de la cadira nº 14. En aquest primer text ens explica d'una forma molt més detallada com va crear la patent de com moldejar la fusta amb formes corvades i de tots els entrevancs que va tenir per aconseguir-ho.

Per altre banda ens trovem amb el segon text que ens especifica més detelladament com va ser l'estil bierdermeier en si i no es concentra tant en com un sol individu va aconseguir l'exit a partir d'aquest estil.




TEMA DE LA COMODITAT

Des de fa molt de temps totes les cultures han optat per una forma diferent de assentar-se. Des del terra fins a les cadires. La cultura occidental sempre ens assentariem en una cadira, els orientals en canvi en el terra. Encara no s'ha pogut treure l'aigua clara sobre el perque passa aixo, però potser simplement és per els gustos de cada cultura. En definitiva, podriem dir que ens sentim més o menys còmodes en determinades situacions depenent de la cultura que ens han inculcat des de petis.





PEÇA DEL MUSEU

En la fundació Nuria Pla Armengol i podem trovar tot tipus de peces antigues de mobiliari des de mitjans de l'edat mitjana, fins a peces confeccionades al segle XVII. Per aquesta raó es considera una de les col·leccions més grans de tot Espany.

En concret en podem destacar unes cuantes peces per la seva gran complexitat:

Des de incrustacions amb ibori (marfil), que va ser destinat per un birei.


 Closca de Tortuga maritima rebaixada i pulida amb recobriment daurat.












Incrustacions de pedres precioses consolidan quadres (Una tecnica molt ben desarrollada per els italians.




VIDES VICTORIANES

Dos historiadors Sarah i Gabriel Chrisman viuen de la forma en que es feia durant l'era victoriana segle XIX per tal de poder-la estudiar de forma més detallada i entretinguda.

En la meva forma de pensar, no cal dir que em sembla una fascinant idea el fet de sempre trobar una forma o punt de perspectiva de les "coses" i/o "afers" que puguin suggerir una millora en la societat.
Encara que no em retreu ni m'atrauria estudiar una forma tant poc rudimentaria d'explorar una era o epoca passada, almenys no d'aquesta manera i/o forma.

Per altre banda, o trobo molt innovador, o ahuria de dir una forma antiga de viure?




CADIRES EXPERIMENTA

Des de un punte de vista innovador trobo el fet de fer una cadira escala bastant interessant, encara que no crec que arribi a fer mai un objecte tant poc practic o segur per comercialitzar-lo.

La cadira estenedor tampoc es que estigui mal pensat ni res semblant pero des del meu punt de l'etica, no crec que sigui gaire convenient tenir la roba xopa penjant per sobre teu.

I podria anar seguint amb un llistat realment llarg. Des de un punt de vista innovador, esta molt ven pensat i dissenyat, però personalment i des de un punt de vista més general, no crec que sigui exactament un objecte gaire agradable des de la vista d'un comprador per certs punts concrets que ja eh comentat.





LA VILLA MAIREA

La Villa Mairea se encuentra ubica al oeste de Finlandia, en Noormakku, una ciudad de aproximadamente 600 habitantes.

Está emplazada en una colina rodeada por un bosque de pinos y una gran cantidad de vegetación, en un terreno donde ya hay dos mansiones de la familia Ahlström.

El edificio busca crear una integración con el paisaje. Como respuesta al clima casi glacial de Noormarkku en donde el frío predomina gran parte del año la casa fue dispuesta y diseñada en forma de L. 


De esta manera se protege de los fuertes vientos del Norte uno de los espacios más importantes de la casa: el patio y su vegetación.

La villa Mairea fue diseñada para el matrimonio finlandés Gullichsen, compuesto por la pintora Maire Ahelström y empresario carpintero Harry Gullicksen a mediados de la década 30. 

Ellos conocieron a los Aalto en 1935 cuando el matrimonio decide fundar una galería de arte de vanguardias que con el correr de tiempo se transformó en ARTEK, firma conocida mundialmente por producir los muebles y los vasos diseñados por los Aalto y de la cual Aino Aalto fue directora creativa y directora general. 





En 1936 ella había diseñado los interiores de la casa de los Gullichsen en Helsinki. Es así como en 1936 encargan a los Aalto diseñar una residencia que funcionara como galería, que albergase todas las obras de Maire y que a su vez actuara como residencia vacacional del matrimonio.



















A finales de 1937 se presentó la primera propuesta de la casa, la cual no resultó ser del agrado de los propietarios debido a que se basaba en la fuerte relación de la arquitectura con lo propio del lugar, trayendo como resultado una imagen muy similar a las granjas nativas de Finlandia.


Los Aalto presentan a inicios de 1938 la segunda propuesta de la villa, la cual se caracteriza por la aparición de una serie de componentes modernos y por otra un planeamiento tradicional en la forma de situarse en el terreno y definir el espacio libre. 

Esta versión resulta llamativa para los clientes, más aún la aparición de terrazas voladizas, que potenciaban el carácter horizontal de la casa.



En los siguientes meses se ajustan ciertos detalles de la segunda propuesta, llegando a una propuesta final en abril de 1938 conocida como Proto-Mairea, en donde la separación entre la casa y la galería de arte quedó atrás y evolucionó a una idea espacial donde la pintura y la vida cotidiana se entrelazaban naturalmente.

No hay comentarios:

Publicar un comentario